הגרעין העתיק של כפר בענה

תמונות

פרטי המסלול

הגרעין העתיק של כפר בענה סיור בין סימטאות הגרעין העתיק של אחד מהעתיקים בכפרי בית הכרם. נחנה את הרכב בחניון השוק במעלה הכפר, ומכאן נצא מזרחה אל עבר הגרעין העתיק. נתחיל בביקור בכנסיה האורתודוקסית ע"ש גאורגיוס הקדוש, הקרויה גם ע"ש ברברה הקדושה. סיפורה של קדושה זו, ששילמה בחייה על אמונתה ונרצחה בידי אביה הפגאני, לא זכה לפירסום רב, ועל כן כנסיות בודדות בעולם נקראו על שמה.

בחצר הכנסיה רחבה מוצלת, וכן תאי שירותים בבנין שממול לה. בצידה קברי חברי הקהילה האורתודוקסית שהלכו לעולמם (רק לאחרונה נחנך בית עלמין נוצרי חדש בכפר). הכנסיה עצמה יפהפיה ומלאה באקונות הקדושים. גרם מדרגות צר וללא מעקה (זהירות!) עולה לתצפית מרהיבה על הכפר על גג הכנסיה.

את המפתח למתחם הכנסיה נקבל משמש המקום עזמי- 052-5636191. מכאן נמשיך במעלה הסימטה היפה, ומיד משמאלנו נראה את ביתה של משפחת בולוס. אם המשפחה ג'ולייט (ג'וג'ו) מארחת בחצרה קבוצות (בתיאום מראש בלבד), ומספרת על בית הקולנוע הישן והיחיד באזור שפעל כאן עד לא מכבר. גם שרידי מפעל לייצור סבונים ישן עוד נראים כאן. בעלה של ג'וג'ו היה מנכבדי הכפר, ובביתו כאן אירח לא מעט שרים וקצינים בכירים. בסורג החלון של הבית ניתן לראות פירזולי מנורת שבעת קנים ומגן דוד, ואת הסיפור שמאחורי זה ג'וג'ו תשמח לספר לכם.

נמשיך מעלה ומימיננו בית הבד של ג'ברא חאזן. ג'ברא משלב כאן טכנולוגיות עתיקות של עצירת שמן עם כאלו מודרניות, מה שמעניק למקום ענין רב. אם יתמזל מזלכם ונותרו עוד בקבוקים למכירה מהמסיק האחרון- אל תפספסו את ההזדמנות!

אחייניתו של ג'ברא, נעימה חאזן, גרה ממש בסמוך לו, ותחת ביתה עומד עדיין בית ערבי עתיק ריק. זו הזדמנות נהדרת להבין את אורח החיים המסורתי בכפרי הגליל בימים עברו- המטבח, פינת האורחים, מקומות האיכסון של בעלי החיים ושל התבואה, ומקומות הלינה של הילדים לצד הוריהם.

המפתח לבית הישן נמצא אצל נעימה. נמשיך ונעלה בסימטאות הציוריות, ובחצר הגדולה בנקודה הגבוהה ביותר בכפר נראה את שרידי המצודה העותמנית שעמדה כאן עד לפני 100 שנה. כאן היה גם הקישלה- בית האזורים התורכי. ממש מתחתינו, ללא שנחוש בכך, קבור מאגר מים עתיק, שכמותו היו כמה בכפר היושב על מדרון מתלול צורים, ומי הגשמים הרבים באזור שזרמו בין הסלעים מילאו אותו.

המסגד הישן של הכפר עדיין עומד כאן, מעט במורד החצר, ובסמוך לו נמצאת חצר בית משפחת עלי. זוהי החצר היפה ביותר בכפר. קשת ציורית מכניסה  את המבקרים (לאחר קבלת הרשות להיכנס) לתוכה, ובה כמה בורות מים, שרידי בית בד ובתי המשפחה הציוריים.

שימו לב לעץ הדקל, כאן היה ביתו עד 2021 של חברינו חסן עלי ז"ל, איש ספר, חינוך, מדריך טיולים ואיש אגודת המים האזורית. חסן היה הידען הגדול ביותר של ההיסטוריה המקומית, ובחן רב הדריך בכפר סיורים רבים. הוא הלך לעולמו בנסיבות טרגיות, אבל מורשתו ודרכו מלווים אותנו גם היום. אחיו היקר עלי עלי ישמח לקבל את המטיילים, בתיאום מראש כמובן.

מכאן נסוב על עקבותינו ונשוב לחצר המצודה, וממנה נפנה שמאלה לסימטה צרה במיוחד לצד בתים היסטוריים שתוליכנו חזרה אל בית משפחת בולוס. מכאן נצעד מערבה (שלא כלעומת שבאנו), נחלוף על פני כנסיית מר בוטרוס הקתולית שעל קירותיה כתובת הקדשה יפה, וממנה הדרך לחניון השוק קצרה. לאחר הטיול נוכל לקנח בארוחה טובה במסעדת "אליסטה" העומדת ממש בכניסה לגרעין הכפר.

דילוג לתוכן